Sök:

Sökresultat:

18 Uppsatser om Väl underbyggt val - Sida 1 av 2

VÀgledningsmetoder och insatser för preparandelever

Preparandutbildningen Àr relativt nytt pÄ gymnasieskola och det Àr inte alla gymnasieskolor som har denna utbildning. Inom vÀgledning pÄ gymnasieskolor Àr studie- och yrkesvÀgledarnas metoder och insatser för preparandelever inte tydliga, vilket gör att man inte kan pÄ ett strukturerat och överskÄdligt sÀtt kunna överblicka insatserna och metoderna. Detta gör att studie- och yrkesvÀgledarna kan bli begrÀnsade i sitt val av insatser och metoder för preparandeleverna. Dessutom kan de inte dra nytta av varandras erfarenheter av metoder och insatser. VÄr studie syftar till att undersöka vilka vÀgledningsmetoder och insatser en studie- och yrkesvÀgledare anvÀnder sig av i sitt arbete med preparandeleverna, och hur dessa metoder och insatser kan bidra till att eleverna gör ett vÀlunderbyggt val inför deras gymnasieval. De teoretiska begreppen vi anvÀnder för att analysera resultatet Àr sjÀlvkÀnnedom, kompromiss och begrÀnsningar samt beslutsprocess.

Jobbskatteavdragets effekt pÄ arbetsutbudet : En deskriptiv analys av förÀndringen pÄ den extensiva och intensiva marginalen 2007

Jobbskatteavdraget första del infördes 1 januari 2007 med syfte att öka det totala arbetsutbudet i Sverige. Huruvida denna mÄlsÀttning har realiserats eller inte Àr dock inte lika sjÀlvklart varför jag i denna uppsats har valt att undersöka reformens effekt. Underbyggt av en grundlÀggande arbetsutbudsteori har jag utifrÄn statistik frÄn Statistiska CentralbyrÄn (SCB) utfört en deskriptiv analys av hur den extensiva respektive intensiva marginalen har pÄverkats. Mina resultat tyder pÄ att en förÀndring har skett pÄ bÄda dessa marginaler under 2007 jÀmfört med 2006 vilket skulle tala för att jobbskatteavdraget har haft viss effekt pÄ det totala arbetsutbudet i Sverige..

Information Oveload - en studie om informationsarkitektur och anvÀndbarhet pÄ webben.

Webben Àr idag en viktig kommunikationskanal, men för att kommunikationen skall fungera effektivt krÀvs kunskap om anvÀndarna ? Vilka Àr de man kommunicerar med? Vad har de för kunskaper, förvÀntningar och behov? Stora webbplatser innehÄller mycket information och denna information mÄste struktureras för att folk enkelt skall kunna hitta den information de söker. Region SkÄne lanserade Är 2005 VÄrdgivarwebben. En webbplats med syfte att förse alla vÄrdgivare i regionen med gemensam hÀlso- och sjukvÄrdsrelaterad information. Webbplatsen innehÄller ett rikt och varierat informationsmaterial.

Autonomi - En begreppsanalys

Autonomi Àr ett etiskt begrepp och etiken Äterfinns alltid som en dimension i omvÄrdnaden. En specifik del av omvÄrdnaden Àr vÄrdrelationen dÀr fenomenet autonomi synliggörs. För att som sjuksköterska kunna ge omvÄrdnad pÄ ett underbyggt och reflekterat sÀtt anser vi att innebörder i begreppet autonomi bör belysas. Syftet med denna uppsats Àr att belysa innebörder i begreppet autonomi för att dÀrmed fÄ en fördjupad förstÄelse av och kunskap av autonomi som fenomen i en vÄrdrelation. Begreppets innebörder belystes genom att identifiera dess karaktÀristika, antecendenter och konsekvenser.

vem Àr jag? Vad vill jag? studie om vÀgledning för barn i tidigare Äldrar

Syftet med denna studie Àr att undersöka hur tidig vÀgledning bedrivs i skolan. VÄra frÄgestÀllningar handlar om vilken metod som anvÀnds för tidigare vÀgledning i grundskolan, samt vilka resurser och vilken samverkan som krÀvs. Kan tidigare vÀgledning förebygga kompromisser och begrÀnsningar för elever i grundskolan. För vÄr undersökning har vi anvÀnt oss av en kvalitativ metod, dÀr vi har intervjuat sex studie- och yrkesvÀgledare frÄn olika skolor. Forskningen har visat att barn mellan 9-13 Är Àr redo att ta till sig abstrakta kunskaper.

Betygens funktioner inom sfi. En dokumentanalys av beslutsprocessen för en ny betygsskala

I en kvalitativ dokumentanalys studeras departementspromemorian En ny betygsskala (Ds 2008:13), tio remissvar till förslaget samt propositionen En ny betygsskala (prop. 2008/09:66). Syftet med arbetet Àr att undersöka hur stÄndpunkter och argument i frÄgan om utökningen av antal betygssteg, frÄn tvÄ till sex steg, inom sfi (svenskundervisning för invandrare) relaterar till följande betygsfunktioner: betyg för urval, betyg för utvÀrdering och kontroll, betyg för att ge information om elevers kunskapsutveckling samt betyg för att frÀmja elevers motivation. Resultatet visar att det frÀmst relateras till betygsfunktionen för styrning och kontroll samt motivationsfunktionen. I analysen tolkas förslaget innehÄlla en strÀvan efter likriktning, underlÀttande för jÀmförelser av betygsresultat och en vilja att finna ett enkelt sprÄk för bedömning.

Kritiska framgÄngsfaktorer vid införande av affÀrssystem - Behovet av ett holistiskt förhÄllningssÀtt

Idag anvÀnds affÀrssystem inom de flesta verksamheter. Syftet med att anvÀnda sig av ett affÀrssystem Àr att det ska stödja verksamhetens handlingar och bidra till effektivitet inom organisationen. I dagens lÀge har de flesta verksamheter infört eller tÀnkt införa/byta ut ett affÀrssystem vilket ibland inte Àr sÄ lÀtt. Införandet och anvÀndandet av ett affÀrssystem kan potentiellt leda till mÄnga förÀndringar. Jag kommer att med denna studie pÄvisa vilka faktorer verksamheter behöver ha med sig för att lyckas med ett affÀrssystemsinförande men samtidigt ta upp vilka fallgropar man ska se sig för vid införandet.

Utlandsstudier under studietiden, en merit?

Högskola/universitet riktar sina blickar allt mer ut mot övriga vÀrlden och en del i denna internationalisering Àr att studenterna har möjlighet till utlandsstudier under studietiden. En av de utbildningar som uppmÀrksammar detta Àr Biblioteks- och informationsvetenskaps-programmet vid VÀxjö universitet, dÀr studenterna den femte terminen har möjlighet till utlandsstudier. Denna studie syftar till att undersöka huruvida dessa utlandsstudier under studietiden betraktas som en merit eller inte vid anstÀllning av bibliotekarier. Detta syfte ses utifrÄn tvÄ grupper: tidigare studenter pÄ biblioteks- och informationsvetenskapsprogrammet vid VÀxjö universitet och personer med anstÀllningsansvar inom biblioteksyrket, sÄ kallade avnÀmare. I examensarbetet tar jag upp dessa tvÄ gruppers uppfattningar kring utlandsstudier och jag undersöker ocksÄ hur medvetna de tidigare studenterna Àr om avnÀmarnas uppfattningar kring utlandsstudier.

Svenska kyrkan, idag en producent vid sidan av andra producenter : En kvalitativ studie om att dagens tjÀnstebetonade samhÀlle Àven genomsyrar en kollektivistisk institution som Svenska kyrkan

Denna kvalitativa studie har till syfte att belysa om en per definition kollektivistisk institution som kyrkan klarar av att motstÄ det moderna samhÀllets individualistiska pÄtryck. För att kunna synliggöra detta har sju djupintervjuer genomförts med verksamma prÀster inom Svenska kyrkan med fokus pÄ hur de upplever sin vardag i dagens tjÀnstebetonade samhÀlle. Studien stÀrker att Durkheims kollektivistiska samhÀlle till stor del har försvunnit i Sverige till förmÄn för det individualistiska samhÀllet. Uppsatsen illustrerar följaktligen att Àven en institution som inte borde mÀrka av individualisering och tjÀnstesamhÀllet prÀglas av dessa processer. UtifrÄn respondenternas resonemang kring hur de upplever att gemen man ser pÄ Svenska kyrkan visar resultatet att kyrkan prÀglas av rÄdande samhÀllslogik pÄ flera plan och tvingas anpassa sig till denna. Svenska kyrkan utgör idag en aktör pÄ en konkurrensutsatt marknad vilket medför att det individuella behovet och marknadsanpassning stÄr i fokus.

HjÀlp@vÀlja.nu

Av SydskÄnska gymnasieförbundet fick vi uppdraget att utföra djupintervjuer med gymnasieelever som gjort sena omval. Syftet med undersökningen var att se om, och eventuellt hur, man kan minska omval. VÄrt arbete Àr en del av en större undersökning betrÀffande omval som förbundet utreder. FrÄgan de stÀller sig Àr vad skolan kan göra för att minska omval. Tio kvalitativa intervjuer med elever, som av olika anledningar hamnat pÄ för dem fel gymnasieprogram och som valt ett nytt program ett Är senare, ligger till grund för arbetet. För att öka förstÄelsen för ungdomars valsituation har vi tittat lite nÀrmare pÄ omvÀrldsoch samhÀllsförÀndringar liksom pÄ undersökningar om hur ungdomar tÀnker och agerar i valet.

Varför gör elever pÄ gymnasiet omval?

VÄrt syfte Àr att undersöka vad det Àr som gör att elever pÄ gymnasiet idag Ängrar sitt gymnasieval samt ta reda pÄ elevernas uppfattning om de eventuella vÀgledningssamtal de haft inför gymnasiet med sin studie- och yrkesvÀgledare. Med vÄr undersökning hoppas vi att i vÄr kommande profession som studie- och yrkesvÀgledare kunna vÀgleda eleverna till ett sÄ tillfredsstÀllande gymnasieprogram som möjligt detta för att felvalen ska minska. Minskas omvalen minskas de merarbeten som tillkommer för elev samt skolans personal. UtifrÄn vÄra sex intervjuer fick vi fram att en av de frÀmsta orsakerna enligt eleverna till att de pÄ gymnasiet gör omval Àr att de i efterhand kÀnner att de fÄtt för lite information om det program de valde att gÄ vilket gjorde att de blev besvikna nÀr de kom till sitt program och insÄg vad de egentligen skulle lÀsa. En annan orsak till att eleverna Ängrar sitt gymnasieval Àr att samtliga efter det att de gjort sitt gymnasieval kÀnde att de intressen de valt efter inte Àr samma intressen som de egentligen ville skulle styra valet. VÄrt resultat har vi analyserat med hjÀlp av teoretiker som Max Weber, J.L Holland och Leon Festinger, vi tog Àven hjÀlp av fyrstegsmodellen. Vi ansÄg efter de intervjuer vi haft med eleverna att deras vÀgledningssamtal verkade ha en hel del brister dÄ de exempelvis aldrig blivit ifrÄgasatta i sina val.

Marknadsföring i offentliga kulturverksamheter : Hur uppfattas den?

Dagens samhĂ€lle genomsyras av marknadsföring, och i takt med att det förĂ€ndras behövs nytĂ€nkande och nyskapande. Inom nĂ€ringslivet har det lĂ€nge varit sjĂ€lvklart att marknadsföra sin verksamhet, medan det inom kulturomrĂ„det inte prioriterats dĂ„ det ofta finns ett kulturpolitiskt ansvar som grund. Även om syftet inte Ă€r att generera vinst, har nĂ€stan alla kulturella verksamheter ett budskap att förmedla. Att de har sina speciella karakteristika pĂ„verkar marknadsföringens utformning och de verksammas uppfattning om den.Syftet med uppsatsen Ă€r att utifrĂ„n teori och empiri undersöka vilken uppfattning marknadsförare inom offentliga kulturverksamheter har om marknadsföring. För att uppnĂ„ detta syfte har vi tre delproblem; marknadsföringens acceptans, tillĂ€mpning och prioritet.I teorikapitlet har vi studerat bĂ„de ekonomiska och kulturella teorier som underbyggt de empiriska studierna av marknadsföringen i kulturella verksamheter.

SamhÀllsorienterad reformering

De samhÀllsorienterade Àmnena (geografi, historia, samhÀllskunskap och religion) eller SO som det förkortas har sedan 1960-talet betraktats som ett Àmnesblock. Synen pÄ hur undervisningen ska bedrivas har dock varierat och lÀrare har följt den för tiden rÄdande ideologiska syn pÄ undervisning och kunskap. Den nuvarande rÄdande uppfattningen bland sakkunniga Àr att dessa Àmnen bör undervisas integrerat. Trots detta sÄ har det skett en tydlig uppdelning mellan SO-Àmnena i den senaste lÀroplanen, Lgr 11. Avskaffandet av blockbetyg, införandet av nationella prov i varje enskilt Àmne och borttagandet av en gemensam del i styrdokumentet, visar pÄ detta.

Studenters instÀllning till fysisk aktivitet pÄ recept - Ger yrkesutbildningen förutsÀttningar för studenterna att arbeta med metoden?

Det Àr vetenskapligt underbyggt att det finns ett tydligt samband mellan omfattning av fysisk aktivitet och hÀlsotillstÄnd. Genom att öka den fysiska aktiviteten gÄr det att komma Ät en av de stora grundorsakerna till vÀllevnadssjukdomar, fysisk inaktivitet. Fysisk aktivitet pÄ recept (FaR) Àr en metod i ett steg mot en mer hÀlsofrÀmjande hÀlso- och sjukvÄrd och för att etablera en lÄngsiktig förÀndring av samhÀllets syn pÄ fysisk aktivitet. UtvÀrderingar visar sÄhÀr lÄngt att mer motivation och kunskap krÀvs hos vÄrdpersonalen för att arbeta efter FaR-metoden. Syftet Àr att undersöka attityden till FaR bland sista-termins studenter pÄ lÀkar-, sjuksköterske-, sjukgymnast- och arbetsterapeut- utbildningen, samt om utbildningarna gett förutsÀttningar att kunna arbeta med metoden i framtiden.

Musik och rörelse som vÀgledningsmetod för ungdomar med ADHD/DAMP

Denna uppsats handlar om musik och rörelse skulle kunna vara en alternativ vÀgledningsmetod vid studievÀgledning för ungdomar med diagnosen ADHD/DAMP. Uppsatsskrivarnas huvudsyfte var att undersöka om musik och rörelse skulle kunna anvÀndas inom vÀgledning för att ge dessa ungdomar större möjligheter till ett mer kvalitativt underbyggt val till vidare studier. Undersökningen bygger pÄ kvalitativa metoder genom intervjuer med studievÀgledare inom grundskola samt en aktiv studievÀgledare (verksam med ADHD-elever). Vi har ocksÄ intervjuat en Tomatis terapeut (En metod som trÀnar hjÀrnan att prioritera, sortera och hantera sinnesintryck bÀttre) samt en anvÀndare av metoden. Resultaten vi kom fram till var att Tomatismetoden resulterade i stora förbÀttringar gÀllande koncentration och uppmÀrksamhet, samt att kvarvarande effekter bestod i minst sex mÄnader.

1 NĂ€sta sida ->